Tuesday 17 December 2019

Tvoja osobná konštitúcia


Tvoja osobná konštitúcia

Jedným dôležitým poznatkom ktorý berie do úvahy Ajurvédska medicína a ktorý je kľúčom k zdraviu a uzdraveniu nášho tela je teória, že spôsob liečenia nie je ako “jedna veľkosť dobrá pre všetkých”. Ale naopak, táto uzdravovacia veda prikladá dôležitosť jedinečnosti každého z nás.


Prihliada na našu svojskosť, špecifickosť, životné obdobie v ktorom sa práve nachádzame, geografickú oblasť v ktorej žijeme a atď.

Každý jeden človek má svoju vlastnú Ajurvédskú konštitúciu, ktorá je jedinečná len pre neho a odchýlenie sa od tejto konštitúcie spôsobuje v tele nerovnováhu. Ajurvéda hovori, že ak sa o túto nerovnováhu včas nepostaráme, veľkou pravdepodobnosťou je, že prerastie v chorobu. Nemali by sme preto ignorovať už prvé signály našej nerovnováhy, namiesto toho by sme však mali miernym a prírodným spôsobom zmeniť naše návyky na návrat do  rovnováhy zmenou stravovania, úpravou denného režimu a dočasného užívania bylinkových prípravkov.

Určenie  tvojej prakriti – tvojej základnej vybalancovanej konštitúcie – si vyžaduje stanovenie tvojho čo najprirodzenejšieho stavu. Zváž svoju fyzickú stránku rovnako ako tvoje mentálne a emotívne tendencie. Rozmýšľaj nad tým, čo je pre teba najprirodzenejšie, nie aké máš tendencie v čase stresu alebo choroby. Ajurvéda hovorí o tom, že rozumieť svojmu prirodzenému stavu a tendenciám môžeme, ak porozumieme nášmu zharmonizovanému stavu.


Nájdi svoju Dóšu

Vata Dóša

Pitta Dóša

Kapha Dóša

V detstve som bol/bola…
1.Postava:
chudá, neobvykle vysoká alebo nízka, nevyvinutá

stredná postava, rovnomerné proporcie


plnoštíhla, hrubá postava, vysoká alebo stredne vysoká, dobre vyvinutá
2. Oči
tmavohnedé, sivé alebo čierne, nervózne, malé


zelené, modré, svetlohnedé, prenikavé, stredne veľké

modré, jemne hnedé, zaslzené, veľké

3.Vlasy
hrubé, kučeravé, hnedé, čierne


jemné, tenké, hebké, rovné, blonďavé, svetlé, svetlo hnedé, červené

pevné, husté, jemné, vlnité, hnedé
4. Zuby
malé, krivé, vyčnievajúce, s tendenciou škrípať zubami

stredne veľké, trocha žlté, citlivé, ďasná ľahko podráždené

prirodzene veľké, rovné, biele

5.Kĺby
vysunuté, vyčnievajúce, nerovnomerné


pravidelné, stredne veľké

veľké, dobre zvlhčené, mäsité

Teraz som…

6.Vlasy mám suché, lámavé, kučeravé

predčasne šedivejúce, plešina

husté, bohaté, niekedy mastné

7.ťažko priberám, postava s tendenciou podváhy
ľahko schudnem alebo priberiem, ľahko si môžem udržať ideálnu váhu
ľahko priberám, ťažko chudnem, mám tendenciu mať nadváhu
8.často mám studené ruky a chodidlá
pokožka je na dotyk teplá, mám horúce a spotené nohy
ruky a nohy sú studené a vlhké
9.pokožku mám suchú, drsnú a tenkú
pokožku mám teplú, mastnú s vyrážkami, bradavicami, pehami, na slnku sa ľahko spálim
mám hrubú, prirodzene zvlhčenú pokožku
10.jazyk mám suchý s tenkým šedým povlakom
na jazyku mám žlto-oranžový alebo červený povlak
mám hrubý, tvarohový, biely povlak na jazyku
11.mám tvrdú a nepravidelnú stolicu
mám riedku stolicu, minimálne 2x denne
mám jednu veľkú stolicu denne
12.moje choroby sa vzťahujú na nervový systém
keď som chorý, trpím horúčkami, vyrážkami, zápalmi

trpím opuchmi, zadržiavaním vody, zahlienením
13.mám slabú výdrž, moja energia kolíše a často prichádza vo väčšom množstve ako výbuch
mám strednú výdrž a silu, ale viem ju dobre riadiť
mám stály príliv energie a sily, a môžem dlho pracovať s rovnomernou rýchlosťou
14.mám striedavú chuť do jedla
mám silnú alebo priveľkú chuť do jedla
mám rovnomernú/pomalú chuť do jedla
15.spánok mám slabý, ťažko zaspávam a ľahko sa budím, spím 5-7 hodín
mám stredne dobrý spánok, zvyčajne spím 6-8hodín
spím tvrdo bez prerušenia, ráno sa zobúdzam pomaly, najradšej spím 8-10 hodín
16.mám slabú odolnosť na chrípky a akútne alergie
mám strednú odolnosť na chrípky, mám sklon k infekciám
mám dobrú odolnosť voči chrípkam, ale tendencie k chronickým ochoreniam
17.obľubujem horúce počasie, nemám rád veterné, suché a chladné počasie
najradšej mám studenú alebo teplú klímu, nemám rád keď je horúco
tolerujem všetky typy klímy, ale preferujem horúce a suché počasie, nemám rád studené a daždivé dni
18.mám slabú koncentráciu, učím sa rýchlo, ale zabúdam rýchlo
mám dobrú krátkodobú I dlho- dobú pamäť, logické, racionálne myslenie
vezme mi čas, kým sa niečo naučím, ale potom to nezabudnem
19.nemám rád rutinu, mám tendenciu k nepravidelnému rozvrhu
rád organizujem a plánujem dopredu, rád vytváram systém
mám rád pravidelnú každodennú rutinu
20.je pre mňa ťažké robiť rozhodnutia, rýchlo mením svoj názor
rýchlo sa rozhodujem, situácie vidím jasne
rád si veci premyslím pred tým, ako urobím rozhodnutie
21.rozprávam rýchlo a často mením tému rozhovoru
rozprávam spisovne, vážne, čisto a výrečne
rozprávam pomaly, s rozumom a melodicky
22.pod stresom zažívam strach, nervozitu a tieseň
pod stresom som podraždený, sklamaný a nahnevaný
pod stresom sa cítim apaticky a neisto
23.som precitlivelý, moje emócie sa rýchlo menia
moje názory sa snažím presadiť I vtedy, keď sa ma na ne nikto nepýta
som konzervatívny, ak veci nejdu tak ako by mali, svoje názory si držím pre seba
24.som intuitívny
som praktický
som zasnený
Súčet Vata =
Súčet Pitta =
Súčet Kapha =