Výňatok z Berdhanyinej knihy : “Kroky hľadača “.
Indickí hľadači už dávno rozpoznali júl ako mesiac, v ktorom sa zvyšuje
odraz vzťahu medzi študentom a spirituálným učiteľom. Je to čas Mesiaca(lunárneho),
v ktorom Zem preukazuje svoju hojnosť života ktorú oslavujú
jej obyvatelia.
V tomto mesiaci si zaspomínajme na svoju matku ako našu prvú učiteľku, na svojho otca ako druhého učiteľa a na všetkých učiteľov, ktorí už nejakým spôsobom podporili našu duchovnú zrelosť.
Často za mnou prichádzate s otázkou:
• Čo je spirituálny/duchovný učiteľ?
• Ako by som sa mal správať pred spirituálnym/duchovným učiteľom?
• O čom vlastne je vzťah medzi študentom a učiteľom?
V našej spoločnosti nemáme vzor podľa ktorého by sme mohli napodobniť tento typ vzťahu. V skutočnosti nie je možné mať model pre tento vzťah pretože je nový a spontánny. Každý učiteľ a každý študent prináša jedinečnú alchýmiu, jedinečný spôsob interakcie, ktorý ďaleko presahuje modely alebo interpretácie. Učiteľ ako zástupca božského a študent ako ašpirant hľadajúci a skúmajúci svoje aspekty, je v skutočnosti jediným podstatným modelom. Tento vzťah nás priblíži k tomu, aby sme vedeli kto naozaj sme.
Pozrime sa na niektoré kroky, ktoré ste už možno zažili, alebo do ktorých ste pripravení sa hlbšie dostať.
Kto sa usiluje objaviť sám seba?
“Ten, ktorý trpí neúplnosťou a usiluje sa pozerať do svojho vnútra”
Začnime so základnými otázkami:
• Čo je spirituálny/duchovný uchádzač/ašpirant?
• Kto je spirituálny/duchovný študent?
• Aká je dynamika a aké sú kroky, ktorými spirituálny/duchovný študent prechádza?
Nechajte preskúmanie týchto otázok rozšíriť váš pohľad na to aké očakávania má od vás učiteľ a aké je vaše vlastné postavenie pred jeho učením. Ak sa na to pozriete z tohto hľadiska, bude vám jasnejšie kde sa vo vašom vzťahu učiteľ/študent nachádzate, čo sa učíte a čo od seba očakávate. Popritom zistíte že niektoré očakávania sú realistické a iné nie.
Hľadanie je vzácnym postojom. Je to zriedkavý dar. Je to vnútorný plameň, ktorý uctieva celé stvorenie. U ľudí je hľadač rozvíjajúce sa ja - vedomie. Je to uvedomenie potreby ísť dovnútra, konať zvnútra a stelesniť svoje nekonečné tajomstvá.
Uchádzač na svojej vnútornej ceste k dozretiu prechádza veľa krokmi. Mnohí z nich sa nechajú oklamať farbami každého kroku.
Uchádzač nielen nasleduje potebné kroky, ale tiež si muií všímnúť hodnoty, ktoré sa oplatí preskúmať.
Čistý hľadač je ten ktorý má neochvejnú túžbu byť v božskej milosti spolu so zvedavosťou, ochotou sa učiť a silou obetovať svoje vlastné mentálne poňatie. Fyzické telo je udržiavané v zdraví vyváženým životným štýlom. Tento čistý hľadač má tiež neoblomnú odvahu napadnúť a prelomiť svoje vlastné spoločenské a vnútorné uväznenie a pohodlie.
Tento typ hľadača je vyspelý v tom, že neodstupuje od svojej pravdy, a je ukotvený v oddanosti, v zaviazanosti a sebaspýtovaniu. A hlavne čo je najdôležitejšie, že tento hľadač je schopný vidieť to čo nie je pravdivé, neberie veci osobne a nesnaží sa zmeniť svoje spôsoby. Tento hľadač má sebaporozumenie, uplatňuje zákony odpustenia a jedinečnosti: Som tým, čím som.
Tento typ hľadača je veľmi zriedkavý a on sa dostáva do tohto štádia až po mnohých životoch na ceste k seba oslobodeniu. V tomto dôsledku je to typ človeka ktorý robí sociálne zmeny, pretože je schopný pevne stáť vo svojich vlastných schopnostiach a podnetoch.
Čistý hľadač vidí učiteľa ako oporný bod, ako inšpiráciu a zdroj pravdy.
Kolísavý/váhavý hľadač je ten, ktorý má vnútornú túžbu zlepšiť svoje ja, spoznať sa, ale nie je schopný sa k tomu vo svojom živote a svojej vnútornej evolúcii na 100% zaviazať. Tento typ hľadača je zvyčajne motivovaný vinou a nemá pocit, že je postačujúce byť tým čim je. Má svoj vlastný program ktorý je založený na kóde dokonalosti. Je schopný podniknúť kroky k pochopeniu vnútorných zákonov, je ochotný ich štúdovať ale namiesto podstatných zmien môže urobiť iba osobné zmeny. Osobné zmeny sa vzťahujú na malé úpravy, ktoré môžete urobiť v svojej osobnosti a správaní, zatiaľ čo podstatné zmeny vyžadujú, aby ste úplne za sebou zanechali akúkoľvek identifikáciu.
Kolísavý/váhavý hľadač rád skúša iných učiteľov a iné učenia ako spôsob, ako sa odvrátiť od plnej odhodlanosti a zodpovednosti.
Kolísavý/váhavý hľadač je svojím spôsobom medzi dvoma svetmi; vie, čo je potrebné urobiť, ale pre nedostatok sebadôvery zostáva sa prispôsobovať a uspokojovať s tým, čo má. Trpí touto vedomou alebo podvedomou dualitou, ktorú možno odstrániť iba jasnými rozhodnutiami, odhodlaním a odvahou.
Kolísavý/váhavý hľadač vidí učiteľa dvojakým spôsobom: buď učiteľ predstavuje hrozbu pre jeho zavedené mentálne koncepty, alebo je zdrojom inšpiratívnych vedomostí. Vzťah sa pohybuje medzi nedôslednosťou a hĺbkou.
Zúfalý hľadač je motivovaný vojsť do svojho vnútra nepohodlím, emočnou bolesťou, závislosťami, prechodnými životnými obdobiami alebo chorobami. Tento typ hľadača sa dotýka základov vnútorných dimenzií. Rád dostáva úľavu od emocionálneho alebo fyzického nepohodlia a dokáže si udržať určitý životný štýl, ktorý udržuje sebapoznanie. Má túžbu sa učiť, robiť radikálne zmeny a je oddaný až pokým jeho nepohodlie nezmizne alebo sa nestane ľahším. Ľahko sa nechá odradiť ak nepociťuje okamžité zmeny a učiteľa považuje za záchrancu. Zúfalý hľadač musí mať trpezlivosť a dlhodobú zaviazanosť, aby získal vnútornú silu a lepšie porozumel svojej vnútornej ceste.
Spiaci hľadač si nie je vedomý svojich vnútorných potrebieb a zodpovednosti. Žije vo vonkajšom svete, možno v šťastí alebo nespokojnosti, ale nepozná svoje vnútorné potreby.
Všetci hľadači zažívajú nevyhnutný ťah vnútorného sveta. Každý z nás, v ktorejkoľvek fáze nášho vnútorného hľadania, cíti magnetický ťah života vo vnútri. V úlohe hľadača je našou povinnosťou si vážiť tento ťah a uspokojiť ho s náležitými požiadavkami.
V určitom okamihu hľadač rozozná, že vonkajší tok života potrebuje priateľskosť a doplnok vnútorného ja. Začína chápať tanec vnútorného a vonkajšieho prostredia, jeho zákony, požiadavky a jeho jednotu.
Hľadač prichádza ku základnej otázke: “Čo som?”
Hľadač je neodvratný, existujúci v každom z nás ktorého snahou je sa narodiť.